Rada Powiatu Krotoszyńskiego ustaliła rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz plan dyżurów na rok 2023.
Zgodnie z art. 94 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r., poz. 1977 ze zmianami) rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.
Rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie po zasięgnięciu opinii burmistrzów wójtów gmin oraz samorządu aptekarskiego w drodze uchwały określa Rada Powiatu.
Przed sporządzeniem projektu uchwały Rady Powiatu Krotoszyńskiego w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz rozkładu pracy aptek w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy na terenie Powiatu Krotoszyńskiego w 2023 roku, w dniu 1 września 2022 roku przesłano do właścicieli aptek funkcjonujących na terenie Krotoszyna do konsultacji projekt rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Krotoszyńskiego w 2023 roku oraz projekt rozkładu pracy aptek w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy na terenie Powiatu Krotoszyńskiego w 2023 roku, wyznaczając termin zgłoszenia na piśmie wszelkich uwag. Wpłynęły trzy pisma. Pierwsze pismo, które wpłynęło do Starostwa Powiatowego, podpisane przez dziewięciu właścicieli aptek w Krotoszynie, tj. Apteki „Esculap”, Apteki „Parcelki”, Apteki „Na Zaciszu”, Apteki „Na Zaciszu 2”, Apteki „Nowa”, Apteki „Rodzinna”, Apteki „Alfa”, Apteki Motylewska, Apteki „Stylowa” dotyczyło informacji, że wymienione apteki będą pełniły „dyżur” w systemie tygodniowym w godzinach 8.00 do 23.00. Drugie pismo, które wpłynęło od właściciela aptek Dr. Max przy ul. Kościuszki 3 i Masłowskiego 2A w Krotoszynie dotyczyło zamiany terminów „dyżurów” między wymienionymi aptekami. Trzecie pismo wpłynęło od właściciela apteki „Esculap” w Krotoszynie, dotyczyło kolejności „dyżurów” aptek w grafiku. Po przeprowadzeniu telefonicznej analizy dokonano zmian w harmonogramie „dyżurów”.
W dalszym toku projekt uchwały został przesłany do zaopiniowania do Burmistrzów i Wójta gmin powiatu krotoszyńskiego oraz do Kaliskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej. Burmistrzowie oraz Wójt gmin powiatu krotoszyńskiego zaopiniowali pozytywnie przesłany projekt uchwały.
Prezydium Okręgowej Rady Aptekarskiej w Kaliszu nie wniosło uwag do Załącznika nr 1 projektu dotyczącego Rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu krotoszyńskiego w 2023 roku, natomiast zaopiniowało negatywnie Załącznik nr 2 projektu uchwały dotyczący Rozkładu pracy aptek w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy na terenie powiatu krotoszyńskiego w 2023 roku.
Prezydium Okręgowej Rady Aptekarskiej w Kaliszu w swoim uzasadnieniu podkreśliło, że „nie kwestionuje celowości i zasadności świadczeń aptek poza ustalonymi godzinami pracy aptek ogólnodostępnych, ale nie ma i nie będzie jego pozytywnej opinii przyzwalającej na przymusowe i bezpłatne świadczenia aptek”. Uważa, że jedynym racjonalnym rozwiązaniem tego problemu byłoby ogłoszenie przez Starostę konkursu ofert na pełnienie tzw. dyżurów aptek, dokonanie wyboru najkorzystniejszych i zaspakajających rozeznane potrzeby ludności na świadczenia aptek i zawarcie umowy cywilno-prawnej z wybranymi oferentami. Prezydium stanowczo podkreśliło, że nie farmaceuci zwracają się o należną zapłatę za dodatkowe godziny odpowiedzialnej pracy, tylko Rada Powiatu żąda od nich darmowych usług.”
Przy ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek ustawodawca określił, że zadaniem apteki, jako miejsca świadczenia usług farmaceutycznych, jest kompleksowa „obsługa” pacjentów w celu bieżącego zaspokojenia ich potrzeb w zakresie dostępu do produktów leczniczych i innych preparatów sprzedawanych w aptece. Dostęp ten powinien być nieprzerwany, czyli pacjenci w każdym momencie powinni mieć możliwość zakupienia produktów leczniczych, w szczególności tych, których zażycie jest konieczne w celu zapobieżenia zagrożenia życia i zdrowia. Ustawodawca nie uzależnia konieczności zapewnienia dostępu do świadczeń farmaceutycznych od równoczesnego dostępu do pomocy lekarskiej. Stanowią one niezależne elementy ochrony zdrowia publicznego. Możliwość skorzystania z pomocy lekarskiej nie warunkuje więc konieczności zapewnienia możliwości dostępu do usług apteki. Przy określeniu rozkładu godzin pracy aptek nie bierze się pod uwagę tylko istniejących potrzeb ludności w sytuacjach zwykłych, ale również konieczność zapewnienia możliwości zaspokojenia potrzeb nietypowych, w sytuacjach nadzwyczajnych, których częstotliwość występowania nie sposób przewidzieć. Ustalając rozkład pracy aptek, trzeba mieć bowiem na uwadze także przypadki szczególne, nie związane bezpośrednio z zaspakajaniem zwykłych codziennych potrzeb w zakresie zapotrzebowania na leki.
Obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości zawierania umowy pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego, a prowadzącym aptekę oraz partycypowania w kosztach realizacji obowiązku zapewnienia dostępu do świadczeń w porze nocnej. Koszty z tym związane stanowią koszt określonej działalności gospodarczej, wkalkulowane w ryzyko jej prowadzenia. Działalność ta ma charakter reglamentowany, co przejawia się m.in. w konieczności spełnienia szeregu warunków wynikających z przepisów prawa, w tym zapewnienia dostępności do świadczeń poza godzinami „normalnej” pracy placówki. Na marginesie należy zauważyć, że koszty te są rekompensowane m.in. poprzez dopłatę za ekspedycję leku w porze nocnej, o której mowa w art. 94 ust. 3 ustawy Prawo farmaceutyczne.
Zgodnie z przepisami prawa kwestia dostępności świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej i dni wolne od pracy wchodzi w zakres ustawowych zadań aptek ogólnodostępnych i do kierownika apteki należy takie zorganizowanie pracy, aby placówka ten obowiązek mogła realizować.
Źródło: Starostwo Powiatowe w Krotoszynie, Uzasadnienie do podjęcia uchwały w sprawie
ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oraz rozkładu pracy aptek w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy na terenie Powiatu Krotoszyńskiego w 2023 roku, z dnia 25 listopada 2022 r.